czwartek, 19 stycznia 2012

Wirus HCV atakuje także komórki mózgowe

Objawy klinicznie występujące u części pacjentów zarażonych wirusem HCV wskazywały na pewne zależności pomiędzy zaburzeniami ośrodkowego układu nerwowego a wirusowym zapaleniem wątroby typu C. Obecnie te przypuszczenia zostały potwierdzenie w badaniach. Naukowcy z Uniwersytetu w Birmingham jako pierwsi wykazali możliwość replikacji wirusa na terenie mózgu. Spośród 10 próbek poddanych analizie, w 4 odnaleziono wirusa. To wskazuje że istnieją także inne komórki oprócz hepatocytów które są narażone na atak wirusa. Wirus zapalenia wątroby typu C ma możliwość przekraczania bariery krew-mózg. Mózg więc może stać się tzw. rezerwuar jego występowania. Niestety interferon tylko w niewielkim stopniu przenika tę barierę , co skutkuje mniejszym polem działania dla tego leku.

Nie są to za wesołe informacje, choć ja szczerze pisząc nie jestem nimi w ogóle zdziwiona. Po pierwsze już wcześniejsze badania wskazywały na taką możliwość, po drugie filtruje to wszystko przez własne doświadczenia. Od początku na tym blogu pisałam że to co mnie najbardziej męczy w tej chorobie, to właśnie zaburzenia kojarzeniowe i koncentracji. I to się pojawiło przed leczeniem. Nie wspomnę także o stanach "depresyjnych" choć w moim przypadku bym tego nie demonizowała, wiem co to jest depresja aż za dobrze i daleko mi zawsze było do niej. Jednak to wszystko jak najbardziej układa się w jakąś logiczną całość. Może nie wesoła ale jednak potrzebna wiedze. Moim zdaniem warto sobie zdawać sprawę że i w tym obszarze wirus także nas atakuje.


Źródło
http://medicalxpress.com/news/2012-01-scientists-brain-vulnerable-hepatitis-virus.html

8 komentarzy:

  1. No to nieźle mnie nastraszyłaś bo nadal mam problemy z pamięcią i koncentracją. Chociaż jak wspominam o tym komuś to mówią że mają tak samo. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Teraz to masz problemy głównie po leczeniu.
    Ale to prawda wszyscy twierdza ze maja tak samo, ja wiem ze to nie jest tak samo, dzisiaj nie np. mam taki dzien ze zdania nie umiem sklecic poprawnie. Po prostu koszmar.

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie dochodzi do tego zmęczenie - jestem chora od ok. 6 - 7 lat, z tego, co mogę wydedukować po objawach.
    Od wtorku mam zacząć leczenie: P/R, a po 4 tygodniach z dodatkiem Bocepreviru. Nie mam pojęcia, jak to zniosę. Dopiero trafiłam na Twojego bloga, więc poczytam jeszcze, wgłębię się wyniosę wiedzę dla siebie;) Czytałam już książkę Amerykanki chorej i leczonej z hcv, bardzo pozytywną w wymowie (ale wiadomo...Amerykanie), przeglądałam różne strony internetowe polskie i anglojęzyczne i... nadal jestem zielona, bo nigdy nie wiadomo, jak zareaguje organizm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam na moim blogu. Trzymam kciuki za terapię na wszystkich płaszczyznach.

      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Martan czy mogłabym Cie prosić o kontakt mailowy na adres rinnilien@gmail.com?

      Usuń
  4. Tak coś mi się wydaje Marta że mimo że jestem już ponad pół roku po leczeniu nadal mam te same problemy. Badanie wiremii wykazało minus, enzymy doszły do normy a ja nadal nie czuję się pewnie. Te zaburzenia pamięci, trudności z rozpoznawaniem, nazywaniem przedmiotów i ludzi mnie coraz bardziej przerażają.

    OdpowiedzUsuń