wtorek, 29 marca 2011

Gen odpowiedzialny za efekty leczenia HCV


Przez ostatnie kilka lat, moją ulubioną dewizą która towarzyszyła mi w wielu aspektach moich zainteresowań jak i pracy zawodowej było hasło „Genetyka to podstawa”. Nie zdawałam sobie sprawy i że w obszarze choroby z którą przyszło mi się zmierzyć, to motto będzie równie trafne i oddające złożoność naszych reakcji których bazą są informacje zapisane w kodzie genetycznym.

Od momentu kiedy skutecznie zaczęto leczyć WZW C, pojawiło się pytanie, jakie mechanizmy rządzą sukcesem wyeliminowania wirusa? Dlaczego pewne osoby leczą się szybciej i łatwiej a u innych droga do przysłowiowego minusa jest mocno wyboista? I od czego zależy ta indywidualna reakcja na leczenie? Wieloletnie badaniach pozwoliły zidentyfikować gen który jest odpowiedzialny za lepszą odpowiedź na leczenie za pomocą Interferonu. Ten gen zajmuje się ekspresją Interleukiny -28 B biorącej udział w reakcji przeciwwirusowej. W jego obrębie rozróżniono dwa allele C i T.

Obecność allelu C – wiąże się ze zwiększoną skutecznością leczenia
Obecność allelu T- wiąże się ze zmniejszoną skutecznością leczenia

Każdy z nas posiada w swoim genotypie dwa allele tego samego genu. W całej populacji mamy więc do czynienia z następującymi konfiguracjami tych alleli

CC- podwójny – osoby które posiadają dwa allele C w swoim genotypie dobrze odpowiadają na terapię

TT- podwójny – osoby które posiadają dwa allele T – mają obniżoną możliwość odpowiedzi na leczenie

CT- osoby który posiadają po jednym allelu C i T – ich odpowiedź jest wypadkową pomiędzy pozytywną reakcją na leczenie a tą gorszą, choć to jest ujęcie bardzo uproszczone.

Ponadto badania wykazały, że w zależności od rasy, posiadamy różną częstotliwość występowania poszczególnych alleli. Najwięcej allelu C, tego pozytywnego w naszym leczeniu, posiadają osoby pochodzenia azjatyckiego, ponad 70 %, trochę mniej Europejczycy oraz Amerykanie europejskiego pochodzenia, liczba ta oscyluje powyżej 50 %. Najmniejszą frekwencje allelu C wykazano u ludzi pochodzenia afrykańskiego.

źródła:http://hepatitiscnewdrugs.blogspot.com/search?q=genetic+
http://hepatitiscnewdrugresearch.com/what-is-the-il28b-gene.html

15 komentarzy:

  1. hcvirek.blox.pl31 marca 2011 18:16

    Ciekawe jaki jest mój gen. Pewnie się nigdy nie dowiem. A może lepiej bo jak TT to nie wesoło by mi było:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,
    jestem młodą wykształconą kobietą, silnie stąpającą po ziemi. Dziś rozpoczęłam leczenie, miałam robione badania na rodzaj mojego genu, niestety TT, ale się nie poddaję. Z zawodu jestem psychologiem i wiem, że pozytywne nastawianie to podstawa. Dlatego też jeżeli ktoś jest w podobnej sytuacji moja odpowiedź jest prosta. Ja z tym wygram i Tobie też się uda :) Pozdrawiam gorąco idzie w końcu lato

    OdpowiedzUsuń
  3. Witaj :)
    Także się nie poddaje, ja nie wiem jaki mi się trafił zestaw alleli ale z dotychczasowego przebiegu leczenia moje szanse zmalały do paru procent. Taka jest rzeczywistość. Nie łudzę się niepotrzebnie ale walczę, bo nie mogę zmarnować tej szansy :)
    A gdzie Ci robiono te badania, jeśli można spytać?
    Powodzenia na terapii.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    Biorę udział w badaniu klinicznym do podstawowego leku dostaję jeszcze teraprewir, jest to nowa metoda, nowy lek, który jeszcze nie został zatwierdzony. Dlatego też w Warszawie miałam robione różne dodatkowe badania między innymi na zestaw alleli.
    Dlaczego uważasz, że Twoje szanse zmalały? Jakie leki dostajesz?
    Pamiętaj medycyna bardzo szybko się rozwija! Trzeba walczyć, ja się nie poddam i Tobie też to radzę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja na telaprevir w badaniach klinicznych nie mam szans, jestem za stara i mam za brzydką wątrobę żeby być atrakcyjna dla firm farmaceutycznych ;))))Dlatego czekam ze za kilka lat będą nowe leki dostępne już dla śmiertelników.

    Leczę się standardową terapią, moje szanse zmalały z dwóch powodów. Nie miałam minusa po 3 miesiącu, nieustannie zmniejszają mi dawki leków z powodu złych wyników parametrów krwi.

    To nie znaczy że odbieram sobie szanse i nie walczę, daleko mi do tego, ale fakty medyczne także są mi znane.

    OdpowiedzUsuń
  6. Witam.
    O paru miesięcy jesteśmy na etapie poznawania choroby i sposobu jej leczenia. Małżonka przez swoją upartość i nieustępliwość domagała się badań, które miały potwierdzić jej zmęczenie, apatia, bóle stawów, wzdęcia itp. i teraz już wiemy. Za stan rzeczy odpowiedzialny jest HCV, a od wczoraj wiemy także, że to genotyp 1. Jestem zainteresowany tym badaniem genetycznym o którym pisze martan. Czy można prosić o szczegóły, co i jak ? Będę wdzięczny.

    OdpowiedzUsuń
  7. Tomal bardzo chętnie Ci podam szczegóły, napisz mi tutaj swojego maila jeśli możesz lub skontaktuj się ze mną przez PW na forum http://www.hcv.mine.pl/, występuję pod nickiem martan.

    Pozdrowienia dla Ciebie i żony.

    OdpowiedzUsuń
  8. czesc ja tez jestemzaitersownay tymi badaniami iza-m75@wp.pl

    OdpowiedzUsuń
  9. Hej martan.
    Będę ogromnie wdzięczny za info w sprawie szczegółów związanych z badaniem ganów odpowiedzialnych za skuteczne leczenie.U małżonki potwierdzono już, że ma genotyp 1. W przyszłym tygodniu wynik punkcji. I ... .
    Z góry dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  10. Witaj Tomal,

    Ja wiem o dwóch miejscach gdzie można w tej chwili wykonać badanie , Warszawa ul. Dzika 4 oraz we Wrocławiu , podaje link
    http://www.rex.pl/genotypowanie-interleukiny-28b.html

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam,

    znalazlem blog w ramach generalnego przeszukiwania info o HCV. Z mojej perspektywy musze przyznac iz wiele problemow z leczeniem jego kosztami i dostepnoscia jest zwiazane z lokacja. Polecam osobom, ktore maja taka mozliwosc o probe podjecia kontaktu z Klinika Radcliffa w Oxfordzie. Znajduje sie tam polaczony dzial kliniczny z doswiadczalnym z Oxford University. Oferuja bezplatny dostep do zarowno badan, kuracji jak i konsultacji a jedynym warunkiem jest zgoda na przekazywanie swoich probek (krew, mocz, wycinki) na cele badawcze. Sa zainteresowani przede wszystkim osobami o skomplikowanym zarowno genotypie wlasnym jak i wirusa. Obecnie badaja najnowsze kuracje dla genotypu 1 w polaczeniu z Il28 TT.

    Ja sam czekam na wyniki badan IL28 oraz genotypu... jak ja nigdy nie lubilem statystyki i probabilistyki :(

    wiecej info nt. samej kliniki jak i mozliwosci dostania sie tam moge udzielic po kontakcie na skype'a bartek.cz

    W obecnej chwili mysle ze wiele osob ma znajomych/rodzine na wyspach i jesli nawet oznacza to przeprowadzke na rok to chyba warto....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam bardzo chorego syna ma genotyp 1 i zaawansowana marskosc watroby jedyna szansa jest podanie jakiegos leku bez interferonu bardzo prosze pana o kontakt do pana dziekuje -pilne

      Usuń
  12. Witam.Od niedawna dowiedziałam się że mam tego wirusa,obecnie przebywam w Anglii i jestem zainteresowana bliższymi danymi, informacjami o klinice Radcliff w Oxford.proszę o kontakt do pana,Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  13. To badanie to - Oznaczenie genotypu wir. HCV metodą RT-PCR oraz hybrydyzacji kw. nukleinowego

    OdpowiedzUsuń